IZI Fitness

Lees hier het laatste nieuws over IZI Fitness Duiven

 

Geplaatst op maandag 17 juni 2019

Voedingstips!

Wanneer je serieus aan de slag wil gaan in de sportschool is het verstandig om ook op de voeding te letten. Dit is belangrijk omdat je op deze manier de sportieve inspanning zo goed mogelijk kunt ondersteunen en recht op je doel af kunt gaan. Veel mensen vergeten dat sporten doorgaans maar 60-90 minuten van de dag in beslag neemt, de overige 23 uur spendeer je in bed of ben je bezig met de dagelijkse bezigheden zoals werk, boodschappen doen, ontspanning. Het zijn nou juist deze uren in de dag die bepalen welk effect je training heeft. In deze uren herstel je namelijk en bereid je je lichaam voor op de volgende inspanning. Onze diëtist Emiel van IZI Fitness vestiging Duiven heeft voor ons een artikel geschreven waarmee je in 3 simpele stappen bewuster kunt gaan eten. Diëtistenpraktijk Eetresultaat uit Duiven zit handig gevestigd in sportschool IZI Fitness Duiven. Begeleiding op het gebied van voeding en sport, alles is mogelijk. Kijk anders ook eens op zijn website: https://www.eetresultaat.nl of op zijn instagram pagina: https://www.instagram.com/eetresultaat/

 

Stap 1: Bereken uw caloriebehoefte
De makkelijkste manier om uw caloriebehoefte te berekenen is door middel van een app. In dit geval gebruiken we MyFitnessPal. Dit is een gratis app die gebruikt kan worden om inzicht te krijgen in wat u eet. Na het installeren van de app voert u de gegevens zoals lengte, leeftijd en het gewenste gewichtsverlies in. Myfitnesspal berekent vervolgens uw dagelijkse caloriebehoefte. Zonder app kan het ook, google hiervoor ‘harris & benedict formule’ en volg vervolgens de stappen om tot de caloriebehoefte te komen.

 

Stap 2: Maak onderscheid tussen wat wel en niet gezond is
Hiervoor gebruikt u de meegeleverde voedingskeuzetabel. Deze tabel geeft per productgroep weer wat een gezonde keuze, een middenweg, of een ongezonde keuze is. Als iets wat u graag eet niet in de lijst staat kunt u de volgende vuistregel hanteren: hoe onbewerkter het product, hoe beter. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar doorgaans is dit een makkelijke manier om te bepalen of het verstandig is om iets te eten. Om een voorbeeld te geven: kaas, brood, melk en fruit hebben weinig tot geen bewerking ondergaan, dit zijn goede keuzes. Chips, koekjes, kant en klare maaltijden en snoep zijn doorgaans hevig bewerkt in de fabriek, dit zijn ongeschikte keuzes.

 

Stap 3: Zorg dat u de voedingsstoffen in de juiste balans binnenkrijgt
Hiervoor kunnen we Myfitnesspal weer gebruiken. U mag uiteraard ook een andere app gebruiken waarbij u voedingsmiddelen kunt invoeren, of bijvoorbeeld op de site van het voedingscentrum de “eetmeter” gebruiken. De bedoeling is om een dagindeling te maken van wat u eet, of gaat eten waarbij de verhouding tussen koolhydraten, vetten en eiwitten optimaal is. Myfitnesspal stelt standaard voor om ongeveer 50% van de calorieën uit koolhydraten te halen, 30% uit vetten en 20% uit eiwitten. Doorgaans is dit een goede verdeling die u kunt aanhouden. In de app kunt u de verhoudingen indien gewenst ook handmatig aanpassen. Mensen die bijvoorbeeld liever koolhydraatarm eten kunnen de koolhydraten verlagen en de vetten en eiwitten verhogen.

De voedingskeuzetabel staat hieronder weergegeven. Veel succes met het werken aan uw sportieve doelen!

Emiel Oude Nijhuis
Diëtist
www.eetresultaat.nl

 

Schermafbeelding 2018 02 22 om 13.33.19

 

--------------------------------------------------------